sy-margarita.dk

galleri | forside | nyhedsbreve | position | båden | besætning | gæstebog | emailliste | links | Translate by Google

 

Følg med!

 

Rejsebrev

 

Selvom du ikke er ombord kan du her på siden få lov til at føle dig tæt på!

Her kan du følge med i de talrige oplevelser vi kommer ud for på vores tur. Vi vil skrive om hvad vi foretager os og hvor vi er henne.

Vi satser på at have et rejsebrev klar til hver måned.
 

 


Rejsebrev nr. 44 Hjemkomst til Hvide Sande og lidt statistik over hele turen.


På grund af dårligt vejr over Ijsselmeer i Holland, valgte vi at gå til Lemmer og ad ”Staande mast Route” til Lauwersog. Det var en meget smuk kanaltur gennem små landsbyer og grønne marker – et område vi bestemt har lyst til at se nærmere på en anden gang. Men vi har jo efterhånden en ”deadline” at gå efter idet vi planlægger at ankomme til vores hjemhavn i pinsen. Så vi må se at komme videre. I Lauwersog blev vi sluset sammen med en masse andre både, slusekammeret var helt stopfuldt af både. Vi havde lidt modstrøm ud gennem løbet og det tog et par timer at komme ud på åbent hav udenfor vadehavsøerne. Det var næsten stille og solen skinnede dejligt. Vi ankom til Helgoland lidt over midnat. Det var en speciel oplevelse at komme til Helgoland, for her havde vi krydset vores spor fra 2006, ringen var sluttet – vi havde sejlet hele vejen rundt om jorden!!
Vinden var i Nord nogle dage og vi kunne først komme videre 4-5 dage senere. Men vi nød at slappe lidt af, for vi havde ikke haft ret mange ”fridage” i flere uger. Så gik det igen nordpå. Vi ville gøre et ”hemmeligt” stop i Esbjerg. For det første var det ikke let at time en nøjagtig ankomst helt fra Helgoland, og dernæst ville vi gerne have vores børn med på den sidste del af turen og for dem var det let at komme til Esbjerg.
Vi fik pænt havvejr, dog med lidt dovne dønninger der fik båden til at trille lidt. Men vi fik følgeskab på turen hjem. Ved Horns Rev kaldte ”Line” op – de var på vej hjem fra Helgoland og de fulgte os til dørs. Udenfor molerne i Hvide Sande blev vi modtaget med flag og vink af sejlbåde fra vores lokale sejlklub samt af skonnerten ”Maja”, som sejler med turister og havde lavet en ekstra tur i dagens anledning. De 3 moleender var sorte af folk der vinkede og viftede med flag. Inde på kajen stod endnu flere, samt familie og venner og tog imod. Sikke en modtagelse!! Det var meget overvældende... Vi gik gennem slusen sammen med vores følgesvende og omme i lystbådehavnen blev vi modtaget med flere flag og kanonsalutter og bådelauget havde tændt op i grillen og gav pølser til alle. Grillen blev holdt varm til om aftenen, hvor familien havde arrangeret grillfest med bøf og koteletter i massevis....det var sødt af dem. En super modtagelse som afslutning på en vellykket jordomsejling.
Vi vil hermed gerne sige en stor tak til alle jer, der har medvirket til denne festdag. Det var en dejlig oplevelse. Vi siger også tak til alle som har fulgt os på hjemmesiden, sendt hilsener i gæstebogen og på email – tusind tak til jer alle.

Mange hilsener fra
Birgit og Anders



Vi har kigget tilbage i logbogen, og lavet lidt statistik over hele jordomsejlingen fra 2006 – 2011. Tallene er ikke iberegnet flod- og kanalturen op igennem Europa.

Udsejlede sømil: 30.414 (56326 km)
Sejltid: 5650 timer = 235 døgn og 10 timer
Gennemsnitsfart: 5,38 sømil pr. time
Højeste døgnmål: 163 sømil
Laveste døgnmål: 62 sømil
Motortimer: 2658 timer.
Til det har vi brugt 3590 liter diesel, og det giver 1,35 liter pr. time. Det lave dieselforbrug skyldes, at motoren kun kører 1200 omdrejninger, når vi har brugt den til at lave strøm. Når vi sejlede for sejl kunne solpanelerne ikke give strøm nok til autopiloten, watermakeren, køleskabet, navigationsintrumenterne osv, og så måtte motoren køre ca. 3 timer pr. døgn for at lade på batterierne.
Vi har ikke haft den store tålmodighed, når der har været for lidt vind eller, og derfor har vi brugt motoren meget. Når motoren kørte 1600 -1800 omdrejninger (af i alt 3000), sejlede vi 4-5 sømil i timen, hvilket gav os en rækkevidde på 5 døgn og 500 - 600 sømil på en tankfuld diesel (200 liter). Prisen på diesel har været under 5 kr. pr. liter i gennemsnit, billigst i Venezuela med 8 øre pr. liter.

Længst udsejlede distancer:
Galapagos – Marquesas: 3020 sømil, 22 døgn
Kap Verde – Tobago: 2155 sømil, 14 døgn og 17 timer
Maldiverne – Yemen: 1520 sømil, 13 døgn
New Caledonia – Australien: 1236 sømil, 9 døgn og 10 timer
Fiji – New Zealand: 1202 sømil, 10 døgn og 23 timer
Thailand – Sri Lanka: 1175 sømil, 9 døgn og 10 timer
Panama – Galapagos: 1010 sømil, 9 døgn.
New Zealand – New Caledonia, 903 sømil, 6 døgn og 22 timer
Gran Canaria – Kap Verde: 850 sømil, 6 døgn og 14 timer.
Aitutaki – Tonga: 828 sømil, 6 døgn og 9 timer

Antal nætter, vi har tilbragt…
På havet: 191
I havn: 287
For anker: 576
Ved mooring: 126
På værft: 9
Båden stod på land 1 år på New Zealand og 7 mdr. i Thailand.

Vejret generelt:
95% af tiden har vi haft vinden agter fra, fra siden eller vindstille, og kun 5% af tiden har vi haft vinden så meget imod at vi ikke kunne holde kurs for sejl. Det har været meget normalt med vind mellem 15 og 25 knob (8-12 sekundmeter). Vi har stort set haft en stabil passatvind og medstrøm fra vi forlod Kap Verde, og helt til vi kom til Fransk Polynesien – blot var det meget vindstille omkring ækvator, på vejen fra Panama til Galapagos. Efter vi forlod Fransk Polynesien blev passatvinden lidt mere ustabil. I sydøst-Asien, Indonesien, Malaysia og Thailand var der generelt lidt eller ingen vind. På det Indiske Ocean havde vi en stabil nordøst monsun det meste af tiden. I den sydlige halvdel af Rødehavet havde vi sydlige vinde og i den nordlige halvdel, som næsten altid har nordlige vinde, sejlede vi for motor når det var vindstille. I Middelhavet havde vi en del østlige vinde og kunne klare det meste for sejl alene.
Vi har ingen storme haft. I alt har vi kun haft cirka 10 døgn med vind på 30-40 knob (16-22 sekundmeter).

På de lange stræk har vi dagligt haft kontakt med andre både på SSB-radioen. Det har været en stor betryggelse, da man så ikke føler sig helt alene på det store hav. Vi har hele tiden været trygge ved båden. Den har sejlet godt, selv i store bølger.
Vi har også været meget glade for vores autopilot, som har styret båden fantastisk.

Antal lande, vi har besøgt undervejs: 33 – Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Spanien, Portugal, Kap Verde, Trinidad og Tobago, Grenada, Venezuela, Colombia, Panama, Equador (Galapagos), Tonga, Fiji, New Zealand, Australien, Indonesien, Singapore, Malaysia, Thailand, (Vietnam, Burma, og Laos, besøgt via fly fra Thailand), Sri Lanka, Maldiverne, Yemen, Eritrea, Sudan, Egypten, Grækenland, Italien og Schweitz.
Antal ø-kolonier: 8 – Guernsey (England), Porto Santo og Madeira (Portugal), La Palma, La Gomera, Tenerife og Gran Canaria (Spanien), Bonaire og Curacao (Holland), San Blas (Panama), Marquesas, Tuamotus og Selskabsøerne (Frankrig), Aitutaki, Cook Islands (New Zealand), New Caledonia (Frankrig)
Dyreste lande: Fransk Polynesien + Europa
Billigste lande: Venezuela, Colombia, Panama, Fiji, Indonesien, Malaysia og Thailand

Største fangst: Guldmakrel på 120 og 122 centimeter (3 stk.)

Favoritsteder:
Tobago, San Blas, Galapagos, Fransk Polynesien, Aitutaki, Tonga, New Zealand, New Caledonia, Indonesien, og Thailand

Flod og kanal turen op gennem Europa:
1697 km og 145 sluser sejlet på 4 uger, først op ad Rhonefloden, dernæst Saonefloden.
Rhone- Rhin kanal og derefter Rhinen til Holland. Videre af hollandske kanaler til Ijsselmeer og Lelystad. Så går vi ad ”Staande mast route” fra Lemmer til Lauwersog. Her sejler vi ud i Nordsøen.




Se billederne til dette rejsebrev