sy-margarita.dk

galleri | forside | nyhedsbreve | position | båden | besætning | gæstebog | emailliste | links | Translate by Google

 

Følg med!

 

Rejsebrev

 

Selvom du ikke er ombord kan du her på siden få lov til at føle dig tæt på!

Her kan du følge med i de talrige oplevelser vi kommer ud for på vores tur. Vi vil skrive om hvad vi foretager os og hvor vi er henne.

Vi satser på at have et rejsebrev klar til hver måned.
 

 


Rejsebrev nr. 43 Ad Europas floder og kanaler til Holland


Det har været en meget flot tur op gennem Frankrig og Tyskland. Vi startede ud i Rhonefloden en tidlig morgen. Man går op ad Rhonefloden, dvs at det er imod strømmen, som kan løbe over 3 knob. Men vi havde kun mellem ½ og 2 knobs modstrøm, mest de første par dage. Rhone er 320 km lang og der er kun få sluser. Til gengæld er de meget store, ca 15-20 meter blev vi løftet op hver gang. Det er enorme vandmængder der skal flyttes ved en slusning. Det giver ofte kraftige strømhvirvler i slusen (ved opslusning) og det kan være lidt ubehageligt for en lille lystbåd. Vi var glade for at vi ikke også skulle tage hensyn til masten under slusningerne. Somme tider måtte vi vente i op til en time ved en sluse, da erhvevstrafikken kommer i 1. række. Efter Rhone kom vi ud i Saonefloden. Her var sluserne ikke så store, vi blev kun hævet mellem 2 og 5 meter hver gang. Vi sejlede ca 200 km på Saonefloden hvorefter vi gik over i Rhone-Rhinkanalen, der efter godt 200 km og 114 sluser bragte os ud på den store og maget trafikkerede flod, Rhinen. På Rhone-Rhinkanalen er sluserne automatiserede, dvs at vi blev udstyret med en fjernbetjener, så vi selv kunne aktivere sluserne. Det var let og vi kunne selv bestemme farten ind og ud af sluserne. Der var heller ikke megen trafik her, kun lidt lystbåde. Mange af disse små sluser var rigtig fine og velholdte med en masse blomster og potteplanter i sluseportene.
Landskabet har varrieret meget på turen. Første del af Rhone var fladt, senere blev det mere kuperet med en masse borge på bjergsiderne. Byerne var gamle middelalderbyer med smalle gader. Flere steder passerede vi kernekraftværker og lidt senere gik kvæg og græssede ved flodbredden. Jeg har i hele mit liv ikke set så mange ænder og gæs som langs kanalerne og flodbredderne, + en masse andre fugle f.ex. storke på reder højt til vejrs. På kanalen, som ofte var smal, var det let at finde et stoppested for natten. Ofte var der en ventebro ved sluserne eller måske var der en bro i udkanten af en lille by. Så lå vi der midt i naturen, kun forstyrret af højtkvækkende frøer og om morgenen kunne vi hente friske baguetter til morgenkaffen ved den lokale bager. Vejret har været skiftende fra dejligt solskin og varme til regn og rusk og hundekoldt. Vandet i floderne var forbavsende klart, kun var kanalvandet lidt grumset. Af og til løb kanalen ud i Doubes-floden. Vi slukkede for vores dybdemåler, den kunne ikke måle afstanden til bunden – men vi kunne tit mærke den!! Floden var noget grund og af og til sad vi fast. Det har ikke regnet så meget i vinter/foråret så vandstanden var lav flere steder. Vi havde regnet med at gå ad en anden kanal og komme ud i Rhinen længere mod nord, men blev advarret af andre sejlere der havde erfaret meget lav vandstand. Derfor kom vi ud i Rhinen langt sydligere, men Rhinen sejlede vi ned ad, så vi havde medstrøm helt til Holland, ca 800 km. Da der kun var 20 km (og en stor sluse) tog vi en lille omvej og drejede til styrbord og kom til Basel i Schweitz. Kun for at vende om og sejle tilbage igen da vi ikke funne finde egnet sted at fortøjre i den stærke strøm. Men vi fik nogle billeder af de fine huse langs floden. Det første stykke ad Rhinen var kedelig, ikke meget liv ved de grå cementkanter, og trafikken intensiveredes. Lange store, men flotte og meget velholdte penisher suste forbi os, vi måtte styre koncentreret. Penisherne er ikke kun til transport. Den er hus og hjem for familien – der har bilen/bilerne/båden med på agterdækket. Sluserne var kæmpestore, men nu gik det nedad og det er let og helt uden besvær. 2. dagen på Rhinen var det slut med sluserne, så nu gik det bare afsted med fuld fart. Man har prøvet at dæmme op for strømmen ved at lave små høfter ud i floden, men vi tror at det har givet en modsat virkning, da floden derved reelt er blevet smallere og så kan der rigtig blive fart på vandet. Vi gik i perioder næsten 10 knob. Det er dejligt men man skal være opmærksom når der er meget traffik. Længere fremme bliver Rhinen flot. I Rüdesheim tog vi en overliggerdag. Vi havde sejlet non-stop på kanalerne i 2 uger så vi nød en fridag. Det var et skønt sted og vejret var utrolig dejligt. Man kunne låne cykler i den lille havn, så vi kørte lidt rundt i området. Der var stejle bjergskråninger med vinmarker og vinslotte og en masse turister i de stejle, smalle gader og på de små cafeer i byen.
På vej videre kom vi forbi den berømte/berygtede Loreley-klippe. Det skulle være det smalleste sted på Rhinen og pga strømmen og trafikken, også mange cruisere med turister, må man være ekstra opmærksom og ikke lade sig henlede alt for meget til den meget smukke udsigt til vinmarkerne og de smukt beliggende byer. Atter skiftede landskabet karakter. Vi bevægede os længere mod nord og landet blev fladere og fladere. Vi passerede store industriområder i Ruhr-distriktet – ikke særlig flot, men det er jo også en del af det. I Köln var vi inde og se den prægtige domkirke – den er enorm, med masser af små tårne og spir og glasmosaikker. Nær grænsen til Holland drejede vi væk fra Rhinen og trafikken og gik ad en lille kanal og senere over i Ijsselfloden, som løber ud i Ketelmeer og Ijsselmeer. Vi var i Lelystad 3 uger, 1584 km og 142 sluser efter at vi begyndte kanalsejladsen i Sydfrankrig. Her skal vi have masten på igen. Den kom på lastbil fra Sydfrankrig i går og er blevet vasket og poleret.
Om et par dage – vejrudsigten ser god ud - går vi til Den Helder og videre til Helgoland. Her er ringen sluttet, vi krydser vores spor fra 2006, VI HAR SEJLET HELE VEJEN RUNDT OM JORDEN!!
Vi håber at anduve hjemhavnen pinsedag over middag – hvis vejret er godt.....

Mange hilsener fra
Birgit og Anders


Se billederne til dette rejsebrev