sy-margarita.dk

galleri | forside | nyhedsbreve | position | båden | besætning | gæstebog | emailliste | links | Translate by Google

 

Følg med!

 

Rejsebrev

 

Selvom du ikke er ombord kan du her på siden få lov til at føle dig tæt på!

Her kan du følge med i de talrige oplevelser vi kommer ud for på vores tur. Vi vil skrive om hvad vi foretager os og hvor vi er henne.

Vi satser på at have et rejsebrev klar til hver måned.
 

 


Rejsebrev nr 27: Ankomst til Cairns og turen videre mod Darwin



Vi ankom til Cairns efter 9½ døgn til havs. Hver dag havde vi radio-kontakt med en englænder, som vi fulgtes med. Vi havde en fin sejlads – regn og meget vind de første dage men tilsidst ingen vind og vi sluttede vores sejlads på Det store Stille Hav som vi i sin tid begyndte: Stille blankt hav med motoren summende.
Indklarering i Australien har ry for at være besværlig, omstændelig og dyr. Customs er meget grundige og skal se papirer på alt. Man må ikke indføre frisk kød- og grønt, mejeriprodukter m.m. Vi havde taget vores forholdsregler og var klar til at ”tage imod” da de kom ombord. Vi blev dog mødt med en utrolig venlighed. Det eneste der var lidt snak om var vores medicin, spec morfinen, som blev forsejlet og skulle ligge i et forsejlet rum under dæk mens vi var i Australsk farvand. Quarantæne-officeren var også meget flink. Han fik lidt hvidkål og æg med i sin sorte sæk og kiggede efter insekter i vores ris og gryn. Ingen problemer og så undskyldte han endda at hans besøg skulle koste AUS $ 240. Det kunne vi kun give ham medhold i. Samme dag vi ankom fik vi besøg af Hans, som er langturssejler og FTLF´s repræsentant her i Cairns. Han var meget behjælpelig og vi skulle bare sige til hvis der var noget han kunne gøre.
Cairns er en meget turistet by. Der er ikke langt til Barriererevet og det skorter ikke på udflugtstilbud dertil i byens gader. Men tro nu ikke at vi nu bare skulle lege turister, nej der var vigtige ting at gøre her. Udstødningsbøjningen var blevet utæt og der skulle findes en forhandler der kunne reparere/anskaffe en ny. Desværre havde han ikke til huse lige rundt om hjørnet, så Anders lånte en cykel (af Hans), og kørte byen tynd – først for at bestille en ny bøjning, så at hente den. Så var lydpotten utæt og skulle svejses – også ude i den anden ende af byen. På vej tilbage derfra punkterede cyklen og måtte bæres...sidste gang måtte han gå derud.
Og jeg havde travlt med at henkoge og gik i pendulfart fra supermarkedernes kølediske og min trykkoger. Jeg ville have fyldt alle mine glas. De næste uger på vej til Darwin ville der ikke blive mange muligheder for at proviantere og i Darwin er det meget varmt og ikke rart at skulle koge i flere dage – det tog faktisk 3 dage. Vi ville gerne have lejet bil i Cairns for at komme ud og se oplandet, men følte ikke at vi havde tid.
Vi havde en lang tur foran os om til Darwin.
Vi sejlede indenfor Barriererevet og ankrede op ved flere små øer. Nordaustralien er meget øde, men med en storslået natur. Det er dog et stigende problem med krokodiller. De er fredede og der er derfor ved at være for mange af dem. De forbliver ikke længere ved land og i floddeltaer, men er oftere og oftere blevet set ude ved øerne på revet. Vi havde derfor ikke så stor lyst til at tage i land endsige svømme/snorkle, så flere steder ankrede vi blot op for natten og videre næste dag.
Et af de fineste steder vi ankrede ved, var Lizard Island, ca 140 sm nord for Cairns. Der var noget af det fineste snorkling vi endnu har set – især var der store muslinger på ca 1 meter, der lukkede sig sammen ved berøring, samt store fisk og koraller i alle farver.
Man kunne gå om på den anden side af øen til en flot lagune og man kunne gå op til et udsigtspunkt i 350 m´s højde. Lidt specielt var det også at runde nordspidsen af Australien (Torres Strædet). Vi skulle gennem en smal passage og helst med strømmen, da den kunne løbe 5 knob. Vi havde 4 så det gik hurtigt. Derefter lå vi ved en lille udpost på vestsiden at York-halvøen sammen med en lille flok andre både. Her holdt vi vores sølvbryllup. Ingen morgensang, men vi havde inviteret et engelsk par over om eftermiddagen. Inde på land var der en campingplads, en tankstation, et lille cafeteria/restaurant og et lille dyrt supermarked. Vi turde ikke tage i land (pga krokodiller) for at spise på restauranten om aftenen i mørke. Købte i stedet friske bøffer og grøntsager og spiste i cocpittet under åben stjernehimmel. Kaffen + dessert (tiramisu-dessert indkøbt i Cairns) blev indtaget i de tilstødende lokaler...hyggeligt, men vi savnede børnene denne dag...
Derfra havde vi godt 300 sm til næste stop, på toppen af Wessel Island – en ørkenlignende halvø – øde og stegende hed, der var ingen vind der rørte sig. Vi var der en dags tid og fik bagt brød og kage samt lidt rengøring + oprydning. Resten af turen om til Darwin foregik stort set for motor, 3 døgn og det var varmt..35gr i kahytten midt på dagen.
I Darwin er der meget tidevand, så vi må ligge langt ude i bugten – har 15-20 min i gummibåd ind. På land må vi så trække båden laaangt op, der er helsigvis nogle små vogne man kan køre båden op med.
Båden skal en tur på land her. Vi har beskadiget skruen, da vi et sted rundede en pynt lidt for tæt, så vi strandede. Ifølge søkort og guide var der vand nok, men virkeligheden var anderledes...Kom selv fri men da vi ½ time senere ankrede ville Anders ned og inspicere skrue og ror, trods advarsler fra en lokal sejler i bugten om at han HAVDE set krokodiller der. Svømmefødderne blev heller knap våde før han stod på dækket igen...Vi har fået aftalt tid på et værft med en der skal se på skruen. Forhåbentlig er det hurtigt udbedret, så vi kan komme lidt på udflugt herfra, inden vi skal afsted sammen med rallyet den 18. juli til Indonesien. Vi skal i rallyet sejle sammen med mange både, som vi kender fra før i Stillehavet.

Mange hilsener
Birgit og Anders



Se billederne til dette rejsebrev